درمان سنگ کلیه
  • وبلاگ

درمان سنگ‌های بزرگ کلیه

سنگ‌های بزرگ کلیه

سنگ های کلیه زمانی رخ می دهند که مواد معدنی و دیگر مواد موجود در ادرار شما به حالت کریستال در آمده و وارد کلیه ها شود و تبدیل به سنگ کلیه یا رسوب های کلیوی شود.

این ها می توانند شامل سنگ های ریز، سنگ هایی با بدنه تیز یا نرم و یا سنگ های درشت و سنگین باشند که تقریبا شبیه به یک سنگ رودخانه صیقل خورده هستند. این سنگ ها معمولا به صورت طبیعی و از طریق ادرار از بدن شما خارج می شوند.

مهم ترین علائم سنگ کلیه شامل :

• درد شدید در ناحیه کشاله ران Groin
  • درد شدید در پهلو ها
  • خون در ادرار
  • حالت تهوع و استفراغ
  • دیدن گلوبول سفید یا چرک در ادرار
  • احساس سوزش هنگام ادرار
  • احساس تکرر ادرار
  • تب و لرز در صورت ایجاد عفونت کلیه

پیشنهاد ویژه: ویدئوی زیر را تماشا کنید:

نمایشگر ویدیو

مراحل درمان سنگ کلیه

در مرحله اول درمان سنگ کلیه اگر بیمار مشکوک به سنگ کلیه باشد پزشک برای او آزمایش خون و آزمایش ادرار جهت  تجویز می کند.

آزمایش خون

آزمایش های خون ممکن است بیانگر وجود مقادیر بیش از حد کلسیم یا اوریک اسید در خون باشند. نتایج آزمایش خون می تواند به پایش سلامت کلیه ها کمک کرده و همچنین پزشک را به سمت بررسی وجود دیگر بیماری ها هدایت کند.

مطب دکتر قنبری زاده

آزمایش ادرار

آزمایش جمع آوری ادرار ۲۴ ساعته ممکن است بیانگر دفع بیش از حد مواد معدنی تشکیل دهنده سنگ یا وجود بسیار اندک مواد پیشگیری کننده از سنگ ها باشد. در این آزمایش، پزشک می تواند جمع آوری دو نمونه ادرار ۲۴ ساعته را در دو روز متوالی درخواست دهد.

سونوگرافی

مرحله دوم درمان سنگ کلیه تصویر برداری یا سونوگرافی می باشد. در این قسمت آزمایش های تصویر برداری می توانند سنگ های کلیوی را در مجاری ادراری نشان دهند. انواع تصویر برداری ها متفاوت بوده و از عکس های ساده اشعه ایکس شکمی تا سی تی اسکن ها پر سرعت یا با انرژی دو گانه را در بر می گیرند.

عکس های ساده شکمی ممکن است سنگ های کلیوی کوچک را نشان ندهند اما سی تی اسکن ها حتی سنگ های کوچک را نیز نشان می دهد.

دیگر روش های تصویربرداری شامل سونوگرافی (آزمایشی غیر تهاجمی) و اوروگرافی درون رگی می شوند که در آن یک ماده رنگی به درون یک ورید بازو تزریق شده و همزمان با حرکت رنگ درون کلیه ها و مثانه از آن تصاویر اشعه ایکس (پیلوگرام درون رگی) یا سی تی (سی تی اوروگرام) گرفته می شود.

آزمایش سنگ های دفع شده

امکان دارد جهت بدست آوردن سنگ هایی که فرد دفع می کند، از او خواسته شود تا بر روی یک صافی ادرار کند. تست آزمایشگاهی مواد تشکیل دهنده سنگ های کلیوی را مشخص می کند. پزشک از این اطلاعات استفاده می کند تا علت تشکیل سنگ های کلیوی را تعیین کرده و برای پیشگیری از سنگ های کلیوی بیشتر برنامه ای تهیه کند.

درمان سنگ کلیه بزرگ

درمان سنگ کلیه مشهد

روش های بیمارستانی و جراحی برای درمان سنگ های کلیه بزرگتر از ۶ میلیمتر به کار می روند. سنگ های کلیوی که با روش های غیر جراحی قابل درمان نیستند ممکن است به درمان های وسیع تری نیاز داشته باشند. قابل درمان نبودن این سنگ ها می تواند به دلیل بزرگی بیش از حد آن ها جهت عبور خود به خودی و یا ایجاد خونریزی، آسیب کلیوی و عفونت های مجاری ادراری باشد.

برخی سنگ های ساخته شده از فسفات کلسیم به وسیله فعالیت بیش از حد غده های پاراتیروئید که در چهار گوشه غده تیروئید قرار دارند به وجود می آیند. غده تیروئید در زیر سیب گلو قرار دارد. هنگامی که این غده ها مقدار بیش از حدی هورمون پاراتیروئیدی تولید می کنند (هیپرپاراتیروئیدیسم)، میزان کلسیم بیش از حد بالا رفته و در نتیجه آن، سنگ های کلیوی ایجاد می شوند.

گاهی اوقات، هیپرپاراتیروئیدیسم زمانی به وجود می آید که یک تومور کوچک و خوش خیم در یکی از غده های پاراتیروئید به وجود آمده و یا سبب ایجاد شرایط دیگری می شود که منجر به تولید بیشتر هورمون پاراتیروئید به وسیله این غده ها می شود.

برداشتن زائده یا تومور از آن غده ها تشکیل سنگ های کلیوی را متوقف می کند. همچنین، امکان دارد پزشک درمان بیماری را پیشنهاد کند که سبب تولید بیش از حد هورمون پاراتیروئید به وسیله این غده ها شده است.

درمان سنگ کلیه به نوع سنگ، وخامت آن و مدت زمان بروز علائم فرد بستگی دارد. درمان های مختلفی برای انتخاب وجود دارد. ضروری است تا فرد در ارتباط با انتخاب مناسب ترین روش با پزشک خود صحبت کند.

1 نظر

• علی, آگوست 18, 2023 @ 3:40 ب.ظ پاسخ